Monday, July 25, 2011

Hidup: Satu realiti

** entry ini bukan sambungan kepada 2 chapter story yang tergendala hampir setahun, akan tetapi berdasarkan pengalaman dalam kehidupan**

Rasa lama sekali tidak menulis ebarang entri di blog ini. bukan mengabaikan, akan tetapi oleh kerana penulis mengalami 'kesekatan minda kreatif', maka dengan itu, blog ini berhabuk tebal tidak terusik. Namun hari ini, penulis ingin berkongsi satu entri, yang mana mungkin ada di antara readers yang mengalaminya.

Stepmother.Stepfather.Step-siblings.Step-relatives. Keluarga tiri. Terhasil apabila ibu atau bapa kita berkahwin lain selain dari ibu atau bapa kandung kita. Kita sering mendengar, mereka akan menyayangi dan menerima kita seadanya bagaikan anak sendiri. Bolehkah kita mengandalkan kepada kata-kata manis seperti ini? Sebagai seorang suami atau isteri kepada pasangan baru mereka ini, mereka begitu berharap agar pasangan mereka akan melayan anak-anak sama seperti mereka melayan si suami atau si isteri. Dengan penuh kemesraan, penuh kasih sayang.

Ia ada ke-bullshit-an yang tersendiri.

Jika itu benar, kenapa begitu ramai yang trauma dengan istilah tiri ini? kenapa cerita-cerita dongeng banyak memberikan imej yang jahat kepada golongan tiri ini? seperti dalam cerita dongeng Cinderella, atau Laila Manja, ibu tiri dan saudara-saudar tiri digambarkan sebagai kejam dan tidak berhati perut.

Hm...bagi mereka yang bergelar ibu/bapa/saudara tiri ini, layanan yang mereka berikan tidak bermaksud untuk berbuat kejam, akan tetapi kerana mereka kelihatan seperti tidak dapat menerima hakikat yang mereka sebenarnya tidak mahu dengan 'pakej extra' perkahwinan mereka. Duda anak 1, janda anak 2... Kalau boleh, mereka tidak mahu kasih sayang pasangan mereka itu berbelah bagi. Mereka mengimpikan hidup baru akan tetapi kehadiran si anak hasil dari lelaki atau perempuan lain sebelum mereka menyebabkan mereka rasa tergugat. Rasa tidak disayangi. maklumlah, baru berkahwin, masih mahu ada romantis-romantisnya dalam perhubungan.Seperti pengantin baru.

Nah. maka apabila cemburu akan kasih sayang si ayah atau si ibu terhadap anaknya, terjadilah perkara-perkara marah tak tentu hala, pukul memukul tak kena pada tempatnya malah fitnah-fitnah yang juga akhirnya membuatkan anak dan ibu/ayah kandungnya jadi tidak sehaluan.Lebih-lebih lagi jika si suami atau si isteri sangat-sangat sayangkan pasangan barunya. Ikutlah telunjuk dorang. Anak-anak tak salah pun jadi salah juga.tidak di soal siasat kebenarannya. Walaupun dia tahu anaknya tidak bersalah, dia hanya berdiam diri. Sayang sangat.

Then ada anak sendiri, hasil dari perkahwinan tersebut.Maka ada pula adik beradik tiri. Ini lagi teruk. Akan wujud pilih kasih. Kalau dulu dibelikan baju baru, sekarang tidak lagi. adik-adik saja yang boleh. besar sikit, si anak tiri mahu dibelikan komputer, ayah mak tak bagi.alasan, tak ada duit. Adik baru masuk U semester satu,nak kereta,komputer riba, boleh!! berhutang,bergadai...asal kemahuan anak terpenuhi. hm...Sekolah anak cemerlang...malangnya orang lain saja yang tahu, ayah mak buat derk..anak sendiri walau tak sepandai mana, dicanang pelusuk dunia...Yang lagi menyayat hati bila anak dicabul oleh si ayah tiri...sungguh tak berperikemanusiaan!

hakikat...walau sebaik mana pun si anak tiri itu, walau mencuba untuk menjadi yang terbaik, akan tidak pernah cukup bagi mereka. mesti ada yang kurang. Tapi jika anak sendiri? kita akan dengar istilah 'nobody is perfect' so what happen to the unperfect child earlier?Belum tahu lagi anak yang ditatang bagai minyak penuh dalam gelen diesel shell itu akan menjadi anak yang mengenang budi later...kalau jadi anak derhaka? Apakan daya, gajah di depan mata tak nampak, kuman di seberang laut nampak..agaknya mata pakai mikroskop...gajah memang tak nampak..besar bangat.

Harapan penulis kepada ibu/ayah tiri di luar sana,kotakanlah janji kalian ketika baru berkenalan dengan pasangan kalian..sanggup terima satu pakej kononnya kan...?Dan kepada mereka yang bercadang mahu berkahwin dengan mak janda pak duda yang dah ada free gift skali tu, fikir-fikirlah sebaik-baiknya. Kalau tak mampu memberikan kasih sayang sepenuhnya, yang tak berbelah bagi, 'bagai anak sendiri', maka janganlah teruskan niat kalian. Sebab kalian nescaya menjadi seorang yang mungkir pada janji. Alhamdulillah pada yang memang penyayang,teruskan nilai murni, niat baik korang tu.

Salam.

2 comments:

  1. Hi Mummy Zee, just dropped by to wishing you and all at home,
    di susun sepeluh jari meminta maaf zahir dan batin.
    Selamat hari raya.
    Happy holidays.
    Best regards from your Canadian friend.
    Lee.

    ReplyDelete
  2. Wah... ur points are strong.. harap semua mak tiri (khasnya) tidak jadi macam mama cinderella.. n how, i'm blogwalkinh actually.. Jemput visit dan follow my blog kio... tq n see ya...

    ReplyDelete